Belajar Sambil Mencabar

"Belajar sambil mencabar, pengetahuan tidak terjuntai seperti pisang, bangsamu tidak termaju tanpa pemimpin, biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar.." 
- Profesor Diraja Ungku A. Aziz -

Adakah kehidupan seorang mahasiswa hanya sekadar berada di gelanggang dewan kuliah dan bilik tutorial tanpa perlu cakna pada permasalahan ummah dan masyarakat. Manusia tidak akan mengetahui potensi diri sekiranya tidak menerima tekanan. Oleh itu, belajar sambil mencabar merupakan sesuatu yang bisa merubah pemikiran dan pandangan mengenai sesuatu isu dalam skop yang lebih global dan matang. Manusia boleh diibaratkan seperti arang batu yang akan berubah menjadi berlian selepas menerima tekanan demi tekanan. Kemudian, dicanai serta digilap dan hasilnya, berlian yang indah. Begitu juga kita sebagai manusia. Jika kita hanya terus berada di zon selesa tanpa mencabar diri melakukan sesuatu yang luar biasa dari kehidupan seorang pelajar, maka bagaimana kita hendak mengenali potensi diri dan memperkasa mentaliti. Namun luar biasa bukan bermaksud sampai melanggar undang-undang tetapi luar biasa dari kehidupan mahasiswa yang hanya pergi berkuliah dan hujung minggunya keluar berjalan-jalan yang hanya berkisar pada kepentingan dan kepuasan diri.  

Penulis teringat suatu analogi yang diberikan oleh Prof Sidek Baba semasa program di Shah Alam tentang seorang pendakwah, mereka adalah seperti air dan asap, ia mengalir dan meresap. Seorang pendakwah harus bergerak aktif seperti air sungai yang tetap mengalir walaupun disekat. Jika disekat di sebelah kiri, ke kananlah ia akan mengalir. Jika disekat di sebelah kanan, maka ke kirilah pula ia akan mengalir. Jika diletakkan kain berdekatan asap, maka seluruh kain tersebut akan berbau asap. Janganlah menjadi seperti bola yang dilempar ke dinding, akhirnya melantun dan mencederakan kita semula. Semakin kuat lontaran itu, semakin sakitlah diri sendiri. Penyakit utama yang dihadapi oleh mahasiswa masa kini ialah kegagalan mereka berasimilasi dengan dunia semasa sebagai pewaris kepimpinan dunia dan negara, mereka perlu memahami dan melibatkan diri dalam pembinaan negara samada secara terus atau melalui aktiviti kemasyarakatan. 

Kita semua dilahirkan sebagai pemimpin sepertimana hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya dari hal pimpinanmu.Seorang imam (pemerintah negara) adalah pemerintah dan akan ditanya dari hal apa yang diperintahkan kepadanya. Seorang lelaki (suami) adalah pemimpin terhadap ahli keluarganya dan akan ditanya dari hal apa yang diperintahkan kepadanya, seorang isteri adalah pemimpin dalam rumahtangga suaminya dan dia akan ditanya dari hal apa yang diperintahkan kepadanya.Seorang khadam (pembantu) adalah pemimpin terhadap harta tuannya (majikannya) dan dia akan ditanya dari hal apa yang diperintahkan kepadanya". (Riwayat Bukhari)

Setiap kita adalah pemimpin, samada utuk agama, bangsa, negara mahupun untuk diri sendiri. Ayuh sahabat-sahabat, gerakkan kepimpinan dalam diri anda.

Selamat Berasimilasi..



0 comments: